Membina Keyakinan Dalam Komunikasi Bahasa Inggeris

09-10 Oct, 2017, Kuala Lumpur

KANDUNGAN KURSUS
  • Memahami Komunikasi Dalam Bahasa Inggeris
  • Mempelajari Tatabahasa Asas Bahasa Inggeris
  • Mempertingkatkan Sebutan Bahasa Inggeris Dan Penguasaan Perkataan
  • Berkomunikasi Melalui Telefon Dalam Bahasa Inggeris
  • Meyakinkan Diri Untuk Berkomunikasi Dengan Pelanggan
  • Menulis E-Mel Yang Ringkas San Tepat
SETELAH MENGHADIRI KURSUS INI, ANDA AKAN...
  1. Meningkatkan keyakinan untuk bertutur dalam bahasa inggeris
  2. Mempunyai pengetahuan asas tentang tatabahasa dan sebutan bahasa inggeris
  3. Mengetahui frasa-frasa yang mudah tetapi sering dipertuturkan di tempat kerja
  4. Mengelakkan kesilapan akibat penterjemahan yang kurang tepat
  5. Meningkatkan kemahiran berkomunikasi dalam bahasa inggeris secara keseluruhan
SIAPA YANG PATUT HADIR
  • Kerani
  • Kakitangan Barisan Hadapan
  • Kakitangan Sokongan
  • Pekerja Am Rendah
  • Pekerja Dispatch serta sesiapa sahaja yang ingin mempertingkatkan kemahiran bahasa Inggeris
METODOLOGI
  • Proses pembelajaran interaktif termasuk penerangan, kerja kumpulan, perbincangan dan lakon peranan.
HARI PERTAMA
9:00 MEMAHAMI KOMUNIKASI DALAM BAHASA INGGERIS
  • Memahami perhubungan di antara keyakinan dan komunikasi bahasa Inggeris
  • Bagaimanakah kita mengatasi perasaan malu dan kurang keyakinan?
  • Mengatasi sindiran dan ejekan apabila berbahasa Inggeris
  • Cara-cara untuk memberanikan diri untuk bertutur bahasa Inggeris
10:45 MEMPELAJARI TATABAHASA ASAS BAHASA INGGERIS
  • Adakah tatabahasa yang betul diperlukan?
  • Penterjemahan langsung yang mengubah maksud
  • Memahami penggunaan tatahahasa yang asas
  • Membandingkan sususan ayat dalam bahasa Malaysia dan bahasa Inggeris
  • Penggunaan perkataan yang menunjukkan sopan- santun
1:00 Waktu Makan Tengahari

2:00

MEMPERTINGKATKAN SEBUTAN BAHASA INGGERIS DAN PENGUASAAN PERKATAAN

  • Apakah menghalang sebutan bahasa Inggeris yang betul?
  • Adakah bahasa ibunda memainkan peranan dalam sebutan bahasa Inggeris
  • Menguasai sebutan ‘t’, ‘th’, ‘s’, ‘sh’, dan sebutan yang sukar
  • Pemilihan penggunaan perkataan yang sesuai
3:45 ANALISA KES DAN KERJA PRAKTIK
 
5:00 Tamat Hari Pertama
HARI KEDUA
9:00 BERKOMUNIKASI MELALUI TELEFON DALAM BAHASA INGGERIS
  • Mengapakah bercakap melalui telefon disegani?
  • Cara-cara berkomunikasi melalui telefon
  • Menjawab telefon dan mengambil pesanan
  • Mengakhiri panggilan telefon dengan sopan
  • Frasa-frasa yang boleh disebut atau harus dielakkan
10:45 MEYAKINKAN DIRI UNTUK BERKOMUNIKASI DENGAN PELANGGAN
  • Apakah perkara-perkara yang sering dipertuturkan dengan pelanggan?
  • Memberi bantuan / maklumat / penerangan
  • Memberitahu tarikh dan masa
  • Meminta maaf dengan cara yang ikhlas
1:00 Waktu Makan Tengahari

2:00 MENULIS E-MEL YANG RINGKAS SAN TEPAT
  • Frasa –frasa yang sering digunakan untuk memulakan e-mel
  • Ayat-ayat positif yang digalakkan dalam penulisan e-mel
  • Sopan-santun dalam penulisan e-mel
3:45 ANALISA KES DAN KERJA PRAKTIK
 
5:00 Kursus Tamat

 

LEARN FROM THE BEST

Puan K. Yasotha adalah seorang pelatih yang mempunyai lebih dari 17 tahun pengalaman dalam bidang pengajaran dan pengendalian kursus di Malaysia dan Singapura. Beliau telah melatih mereka yang terdiri daripada pelajar asing, pengurus, penyelia, eksekutif serta kakitangan pejabat yang berlainan taraf samada dalam sektor awam ataupun swasta.

 

Beliau pernah bekerja sebagai Pengurus Hal-Ehwal Pelanggan bagi sebuah syarikat antarabangsa di mana beliau melibatkan diri untuk memastikan tahap kualiti yang tinggi diberi kepada setiap pelanggan syarikat.

 

Misi peribadi beliau adalah untuk mendidik peserta-peserta untuk mencapai kecemerlangan peribadi dan organisasi. Puan Yasotha, pelatih yang dinamik dan bersemangat, mencapai misinya melalui sesi-sesi yang interaktif serta menarik.

 

Bidang-bidang pengkhususan beliau termasuk komunikasi, perkembangan peribadi, perkhidmatan pelanggan, motivasi dan kemahiran bertulis / penulisan. Beliau juga menganjurkan kursus untuk berbagai organisasi temasuk Hyatt Regency, Western Digital, Puteri Nursing College, Sony Video, Eon Berhad, ACCA, Mayban Assurance, Ladang Kelapa Sawit Johor-Tenggara dan Guthrie, Yamaha Music Academy, AE Technology, KLMF, SP Setia Berhad, BDO Binder, GEP Associates, Great Eastern, MCIS, Bax Global, Zaid Ibrahim, Measat Broadcast Network Systems, Kobe Precision Technology, Malaysian National Reinsurance Berhad, BASF Petronas Chemicals, Penang Port Authority, Universiti Multimedia, Soritsu Sdn Bhd, Mattel Sdn Bhd serta beberapa organisasi yang lain.

 

Puan Yasotha, mempunyai kelulusan MSc dalam bidang Komunikasi Korporat, Sarjana Muda Sastera serta berkelayakan mengajar TESL.

 

VENUE DETAILS

Vistana Kuala Lumpur
9 Jalan Lumut Off Jalan Ipoh
50400 Kuala Lumpur

Phone :03 4042 8000
Fax :03 4041 1400

 

IPA TRAINING IS REGISTERED WITH

 

CONTACT US

Juliany, 
O - 03 2283 6109,
M - 019 3134436
juliany@ipa.com.my 

Michelle, 
O - 03 2283 6100, 
M - 019 363 7822
michelle@ipa.com.my 

For Customised In-House Training
Yvonne,
O - 03 2283 6101, 
M - 012 2011247,

F - 03 2283 6108
 
yvonne@ipa.com.my
 

ADDRESS 

A-28-5, 28th Floor, 
Menara UOA Bangsar, 
No.5, Jalan Bangsar Utama 1, 
59000 Kuala Lumpur
www.ipa.com.my