Meningkatkan Kemahiran Pengurusan Tugas Dengan Menggunakan Kecerdasan Emosi (EQ) Dan Intelek (IQ)

30-31 Mar, 2020, Kuala Lumpur

IPA Training is Registered with

Learn from the Best

ANANTHY SANKARAN adalah seorang graduan dalam bidang pentadbiran perniagaan dan mempunyai ijazah Sarjana dalam bidang Pengajian Peradaban (Masters in Civilization Studies).

 

Beliau telah berkecimpung di dalam bidang Latihan dan Pembangunan Sumber Manusia selama 10 tahun. Sepanjang tempoh ini beliau telah melatih ramai pekerja sektor korporat mahupun awam di dalam bidang pengurusan perniagaan. Beliau juga pernah berkhidmat sebagai seorang juru runding di PERHEBAT (Perbadanan Hal-Ehwal Angkatan Tentera) dalam bidang Keusahawanan.

 

Antara syarikat-syarikat yang pernah mendapat khidmat nasihat dan latihan beliau adalah Boustead Holdings, Asahi, Samsung, Federal Auto (Volvo), Sheraton Hotel, Istana Hotel, Perodua, F&NCC, Petronas, BP Chemical, Holiday Inn, Brothers Industries, Prudential Insurance, MNI Insurance, Miri Port dan banyak lagi. Selain melatih peserta dalam bidang pengurusan perniagaan, beliau juga pernah berkhidmat dengan seorang tokoh TQM, Philip Crosby, yang terkenal di seluruh dunia.

 

Sebagai seorang pelatih yang profesional, beliau mampu mengendalikan kursus di dalam Bahasa Inggeris mahupun Bahasa Malaysia. Ananthy juga pernah menerima anugerah sebagai “Best Trainer” dari sebuah firma Latihan dan Rundingan yang terkenal di negara kita.

 

Beliau juga pernah berkhidmat di syarikat Matrix Asia, Boustead Holdings, CMC, International Training Centre, Partners-In-Quality dan East Asia Quality Consultants.

 

Beliau merupakan seorang yang amat percaya kepada prinsip “Di sebalik kejayaan sesebuah syarikat terhadap sepasukan pekerja yang berdedikasi”. Beliau juga banyak memberi ceramah kepada pekerja tentang bagaimana perubahan sikap boleh membawa kejayaan dan manfaat untuk terus maju ke hadapan di dalam hidup.


Venue Details

Furama Hotel Kuala Lumpur
136, Jalan Changkat Thambi Dollah, 55100 Kuala Lumpur,
Phone : 03-2788 8888
Fax : 03 2788 8889

Click For Hotel Location

Contact us

Juliany,
O - 03 2283 6109 | M - 019 3134436
juliany@ipa.com.my

Michelle,
O - 03 2283 6100 |  M - 019 363 7822
michelle@ipa.com.my 

FOR CUSTOMISED IN-HOUSE TRAINING
Yvonne,
O - 03 2283 6101 | M - 012 2011247
F - 03 2283 6108 
yvonne@ipa.com.my

ADDRESS 
A-28-5, 28th Floor, Menara UOA Bangsar, 
No.5, Jalan Bangsar Utama 1, 
59000 Kuala Lumpur
www.ipa.com.my

KANDUNGAN KURSUS
  • Membiasakan Diri Dengan Konsep “EQ” Dan “IQ”
  • Kemahiran Asas Untuk Mengurus EQ
  • Mengenalpasti Tahap Emosi Anda
  • Teknik Mengurus Emosi
  • EQ, IQ Dan Kecemerlangan
  • Mengurus EQ Untuk Menyelesaikan Masalah
  • Menggunakan EQ Dalam Proses Komunikasi
  • Keseimbangan Emosi Dan Stres
OBJEKTIF

Antara faktor yang menjadi pemangkin kepada penurunan tahap produktiviti merupakan tekanan dan tahap emosi yang negatif. Ramai pekerja kurang sedar betapa pentingnya pengurusan emosi di tempat kerja untuk meningkatkan tahap produktiviti dan mutu kerja.

 

Kecerdasan Emosi (EQ) banyak membantu pekerja ke arah meningkatkan kemahiran dan kecekapan yang menjadi kriteria penting untuk diiktiraf sebagai “pekerja cemerlang”. Pada masa yang sama, Kecerdasan Intelek (IQ) juga amat diperlukan untuk membuat keputusan dan penyelesaian masalah yang rasional dan logik.

 

Kursus ini membantu pekerja mencari keseimbangan dalam cara pemikiran mereka untuk menjadi pekerja yang lebih cemerlang dan efektif.

SIAPA YANG PATUT HADIR
  • Kerani
  • Pegawai
  • Setiausaha
  • Pembantu Tadbir
  • Pentadbir Pejabat
  • Penyelia
METODOLOGI
  • Ceramah
  • Perbincangan
  • Kajian Kes
  • Latihan
  • Aktiviti
  • Analisa Diri
PENCERAMAH KURSUS

ANANTHY SANKARAN adalah seorang graduan dalam bidang pentadbiran perniagaan dan mempunyai ijazah Sarjana dalam bidang Pengajian Peradaban (Masters in Civilization Studies).

 

Beliau telah berkecimpung di dalam bidang Latihan dan Pembangunan Sumber Manusia selama 10 tahun. Sepanjang tempoh ini beliau telah melatih ramai pekerja sektor korporat mahupun awam di dalam bidang pengurusan perniagaan. Beliau juga pernah berkhidmat sebagai seorang juru runding di PERHEBAT (Perbadanan Hal-Ehwal Angkatan Tentera) dalam bidang Keusahawanan.

 

Antara syarikat-syarikat yang pernah mendapat khidmat nasihat dan latihan beliau adalah Boustead Holdings, Asahi, Samsung, Federal Auto (Volvo), Sheraton Hotel, Istana Hotel, Perodua, F&NCC, Petronas, BP Chemical, Holiday Inn, Brothers Industries, Prudential Insurance, MNI Insurance, Miri Port dan banyak lagi. Selain melatih peserta dalam bidang pengurusan perniagaan, beliau juga pernah berkhidmat dengan seorang tokoh TQM, Philip Crosby, yang terkenal di seluruh dunia.

 

Sebagai seorang pelatih yang profesional, beliau mampu mengendalikan kursus di dalam Bahasa Inggeris mahupun Bahasa Malaysia. Ananthy juga pernah menerima anugerah sebagai “Best Trainer” dari sebuah firma Latihan dan Rundingan yang terkenal di negara kita.

 

Beliau juga pernah berkhidmat di syarikat Matrix Asia, Boustead Holdings, CMC, International Training Centre, Partners-In-Quality dan East Asia Quality Consultants.

 

Beliau merupakan seorang yang amat percaya kepada prinsip “Di sebalik kejayaan sesebuah syarikat terhadap sepasukan pekerja yang berdedikasi”. Beliau juga banyak memberi ceramah kepada pekerja tentang bagaimana perubahan sikap boleh membawa kejayaan dan manfaat untuk terus maju ke hadapan di dalam hidup.


 
HARI PERTAMA
9:00 MEMBIASAKAN DIRI DENGAN KONSEP “EQ” DAN “IQ”
  • Definisi “IQ” dan “EQ”
  • Perbezaan Kedua-dua Konsep Ini
  • Kepentingan dan Sumbangan Terhadap Diri dan Organisasi
10:45 KEMAHIRAN ASAS UNTUK MENGURUS EQ
  • 4 Langkah Penting Mengurus EQ
  • Pengaruh Sikap dan Latar belakang
  • Kekuatan dan Kelemahan Anda
1:00 Makan Tengahari

2:00 MENGENALPASTI TAHAP EMOSI ANDA
  • Akar Umbi Pembentukan Emosi
  • 6 Emosi Asas yang Perlu Diurus
  • Hubungan Saintifik Emosi dan Intelek
3:45 TEKNIK MENGURUS EMOSI
  • Hubungan Ego dan Emosi
  • Kawalan Emosi Secara Individu
  • Cara Pemikiran Yang Positif Ketika Beremosi Negatif
  • Menggunakan EQ dan IQ dalam Situasi Berbeza
5:00

Tamat Hari Pertama

 
HARI KEDUA
9:00 EQ, IQ DAN KECEMERLANGAN
  • Ciri-ciri Pekerja Cemerlang
  • Sumbangan IQ dan EQ Terhadap Kecemerlangan
  • Meningkatkan Tahap IQ dan EQ Anda
10:45 MENGURUS EQ UNTUK MENYELESAIKAN MASALAH
  • Masalah Pejabat
  • Kawalan Emosi atau Fakta?
  • Teknik Penyelesaian Masalah
1:00 Makan Tengahari

2:00 MENGGUNAKAN EQ DALAM PROSES KOMUNIKASI
  • Kata-Kata Positif Dalam Situasi Negatif
  • Menggunakan Nada Yang Betul Ketika Mengkritik dan Dikritik
  • Bahasa Isyarat Yang Positif Ketika Emosi Negatif
3:45 KESEIMBANGAN EMOSI DAN STRES
  • Mengawal Ego Anda
  • Fokus Kepada Yang Penting
  • Guna Prinsip Hidup Yang Positif
  • Teknik-teknik Kawalan Stres
5:00

Kursus Tamat

SETELAH MENGHADIRI KURSUS INI,
ANDA AKAN DAPAT…
  1. Menghayati maksud EQ dan IQ
  2. Bagaimana konsep pemikiran ini dapat membantu mengurus kerja dengan lebih efektif
  3. Mengetahui rahsia pembentukan EGO dalam diri manusia
  4. Mengetahui tahap emosi anda
  5. Teknik-teknik mengurus dan mengawal emosi negatif
  6. Teknik mengurangkan stres di tempat kerja
  7. Hidup lebih tenang dan berkeyakinan